breezer logo

Joe Breeze obok Garego Fishera czy Toma Ritcheya należy do pionierów współczesnego kolarstwa górskiego. Jako pierwszy poważnie podszedł do budowy ram rowerów górskich, podczas gdy pozostali ojcowie chrzestni MTB przerabiali gotowe rowery stosownie do swoich potrzeb, on jako pierwszy budował ramy od podstaw.

ojcowie

fot. Ojcowie chrzestni Tom Ritchey, Joe Breeze, Charlie Kelly, Gary Fisher na wystawie Interbike 2014, a w tle Repack 27.5.

Przez ostatnie kilkanaście lat, Joe Breezer budował i sprzedawał głównie rowery trekingowe i rekreacyjne, a w amerykańskim senacie zabierał głos w sprawie popularyzacji roweru jako środka transportu w komunikacji miejskiej. Idea ta pochłonęła go tak bardzo, że całkowicie zarzucił konstruowanie nowych rowerów górskich, a firma Breezer Bikes całkowicie zniknęła z rynku MTB. Tak było aż do 2010 roku, kiedy to na fali rosnącej popularności twentyninerów Breezer postanowił wrócić do konstruowania rowerów MTB i jako jeden z pierwszych wypuścił bardzo udany model na wielkim kole Cloud 9. Obecnie marka Joe Breeze'a z roku na rok oferuje coraz to bardziej zaawansowane i ciekawsze konstrukcje rowerów górskich. Repack 27.5 to jego najnowsze dzieło i pierwszy w historii firmy rower typu full.

Repack Team

repack team

Budowa zawieszenia nowego Repacka jest wynikiem współpracy Joe Breeze’a oraz Sotto Group, czyli grupy inżynierów i projektantów odpowiedzialnych za system zawieszenia Switch stosowany w rowerach firmy Yeti. Nowa konstrukcja nosi nazwę M-Link i jest stosowana wyłącznie w rowerach pochodzących z fabryki Joe Breezera. Głównym elementem tego systemu amortyzacji jest rura łańcuchowa tylnego trójkąta, która połączona jest przegubem mniej więcej pośrodku swej długości między osią koła a osią suportu.

repack tech

Sam Joe określił to mianem "złotego środka" między dotychczas stosowanymi rozwiązaniami w rowerach z pełną amortyzacją.  Przegub w systemie Mid Link pozwala na wychylenie się obu ramion rury łańcuchowej o 3 stopnie. Takie rozwiązanie ma usprawnić pracę zawieszenia przy jednoczesnym zachowaniu efektywności pedałowania. JT Burke, Brand Menago marki Breezer Bike stwierdził: "Kiedy latem ubiegłego roku wprowadziliśmy na rynek REPACK™, nowy full all-mountain, okazało się, że wspina się oraz prowadzi tak niesamowicie, iż jest w stanie zmienić spojrzenie ludzi na możliwości dzisiejszych rowerów AM. Nasza opatentowana technologia zawieszenia MLINK jest tak wydajna, iż np. konieczność blokady jest już pieśnią przeszłości. Dosiadający nowego Breezera widzą, jak szybko może wspinać się i prowadzić rower ze zrównoważonym i wydajnym pełnym zawieszeniem." Natomiast sam Joe Breezer określił swoją konstrukcję mianem precyzyjnie zaprojektowanego systemu z pełnym zawieszeniem, niepotrzebującego platformy do pedałowania ani blokady skoku w celu efektywnego pokonywania podjazdów.

lightshot

Jak zapewniają konstruktorzy z Sotto Group udał im się znaleźć "złoty środek" nie idąc na jakikolwiek kompromis, rower równie dobrze  pnie się pod górę jak i zjeżdża przy aktywnym zawieszeniu. Repack charakteryzuje się skokiem 160 mm, oraz dość ostrym kątem główki jak na nowoczesne standardy w konstrukcjach rowerów AM i wynosi 68°. Dzięki takim kątom oraz krótkiemu tylnemu trójkątowi skrócono bazę kół. Taka geometria ma zapewnić, że rower będzie żwawo wchodził w zakręty bez utraty trakcji oraz sprawnie pokonywał podjazdy.

GEOMETRIA REPACK 27.5

SIZE     S M L XL  
SIZE     S M L XL  
Seat Tube A   430 470 500 530  
Seat Tube A   430 470 500 530  
Top Tube - Effective B   600 615 625 640  
Top Tube - Effective B   590 605 615 630  
Head Tube C   100 110 120 130  
Head Tube C   100 110 120 130  
Seat Tube Angle D   72° 72° 72° 72°  
Seat Tube Angle D   73° 73° 73° 73°  
Head Tube Angle E   68° 68° 68° 68°  
Seat Tube Angle - Sagged D   73° 73° 73° 73°  
Chainstay F   438 438 438 438  
Head Tube Angle E   71° 71° 71° 71°  
Front Center G   702.5 718.4 729.3 745.3  
Head Tube Angle - Sagged E   72° 72° 72° 72°  
Chainstay F   439 439 439 439  
Wheelbase H   1140.5 1156.4 1167.3 1183.3  
Fork Offset I   44 44 44 44  
Chainstay - Effective F'   435.5 435.5 435.5 435.5  
Bottom Bracket Height J   340 340 340 340  
Front Center G   632.9 634.5 658.2 673.2  
Wheelbase H   1066 1076.7 1091.35 1106.55  
Stack     601.2 610.5 619.7 629  
Reach     416.2 428.4 435.5 447.7  
Fork Offset I   45 45 45 45  
Bottom Bracket Height J   305 305 305 305  
Standover Height M   754.6 755.9 759.8 778  
Stem N   60 70 80 90  
Standover Height M   786.8 810.4 829.2 848  
Bar     740 740 740 740  
Stem N   90 100 100 110  
Crank     175 175 175 175  
Bar     710 710 710 710  
Crank     175 175 175 175  

 

 

 

 

 

 

Repack Expert

 

repack expert

Repack występuje w trzech odmianach: TEAM, PRO i EXPERT. Każdy model oferowany będzie w czterech podstawowych rozmiarach: S (17″), M (18.5″), L (19.5″), XL (21″). Podstawą całej trójki jest hydroformowalna rama ze stopu aluminium 6066, zbudowana w oparciu o technologię D'Fusion. Przekroje rur mają kształt litery D, dzięki czemu konstrukcja jest wzmocniona i lepiej absorbuje drgania. Budowa topowej wersji TEAM opiera się na komponentach Shimano XT oraz Fox, natomiast wersje Pro oraz Expert bazują na niższych grupach Shimano XT, SLX oraz Deore i amortyzacji od Fox'a oraz X-Fusion.
Ceny kształtują się na poziomie 2839$ za model Expert, 3569$ za wersję PRO oraz 4699$ za rower w specyfikacji Team.

Dobrodziejstwem systemu Mid Link obdarzone zostały również modele Supercell na kołach 29er, o czym informowaliśmy tutaj.
Joe Breezer nie zapomniał o zwolennikach rowerów HT na kołach 650B. Dla nich właśnie przeznaczona jest seria rowerów STORM. Próżno tu jednak szukać jakiś wypasionych maszyn, są to budżetowe rowery w cenach przyjaznych dla naszych portfeli. Kolekcja składa się z trzech modeli Storm 27, Storm Sport 27 oraz Storm Expert 27. Najdroższy STORM kosztuje 1049 $ i zbudowany jest z amortyzatora Rock Shox XC 30 TK Mg 27.5, za napęd odpowiada Shimano w klasie Deore XT 10-Speed, pozostałe komponenty pochodzą od firm Oval Concepts i WTB. Waga deklarowana przez producenta 13.37 kg.

STORM EXPERT 27

storm 275

GEOMETRIA STORM EXPERT 27

SIZE   XS S M L XL  
Seat Tube A 370 410 445 475 510  
Top Tube - Effective B 570 585 600 610 625  
Head Tube C 110 110 110 120 130  
Seat Tube Angle D 72.5° 72.5° 72.5° 72.5° 72.5°  
Seat Tube Angle - Sagged D 73.5° 73.5° 73.5° 73.5° 73.5°  
Head Tube Angle E 70.5° 70.5° 70.5° 70.5° 70.5°  
Head Tube Angle - Sagged E 71.5° 71.5° 71.5° 71.5° 71.5°  
Chainstay F 435 435 435 435 435  
Front Center G 612.4 628.9 644.8 655.9 672.2  
Wheelbase H 1043.5 1060 1076.3 1087.4 1103.7  
Fork Offset I 42 42 42 42 42  
Bottom Bracket Height J 305 305 305 305 305  
Stack   595.5 595.5 595.5 604.9 614.4  
Reach   370.4 387.2 403.2 411 423.9  
Standover Height M 741.1 769.4 784 802.3 822.8  
Stem N 90 90 100 100 110  
Bar   680 680 680 680 680  
Crank   170 175 175 175 175

 

 

 

 

 

 

 

Ja osobiście uważam nową kolekcję Breezer Bikes na 2015 rok  za niekompletną, moim zdaniem w segmencie rowerów HT brakuje modeli, które zaspokoiłyby potrzeby osób bardziej wymagających, startujących w wyścigach MTB. Do końca roku pozostało kilka miesięcy i jestem przekonany, że Joe Breezer uzupełni kolekcję średnio kołową w kategorii Race. Czas pokaże