http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/Ramy/Evil_Bikes/Following_XO_1200x1000.jpg

29ery full suspension z większym skokiem to obecnie najlepiej rozwijająca się gałąż jednośladów na dużym kole oprócz klasycznych sztywnych ścigaczy XC. Manufaktura EVIL Bikes udowodniła, że diabeł potrafi jeszcze zaskoczyć nasze anielskie duszyczki, a piekło jest nie tylko dobrymi chęciami wybrukowane.

Michał Śmieszek

 

 

O co ten szejtański szum? Primo, to efekt fali popularności na jakiej płynie odrodzone Enduro i All Mountain. Secundo, to po prostu nietuzinkowa konstrukcja modelu "The Following", którym kusi Evil Bikes.

Following Black Rear 1200x1000

Following XO 1200x1000

Otóż pomocnicy Wesołego Diabła stworzyli rasowego ścieżkowca o relatywnie dużym skoku - akuratne 130mm  z przodu i 120mm z tyłu, czyli zgodnie z obecną tendencją w tej klasie rowerów. Jak nietrudno domyślić się, gwoździem programu jest bardzo charakterystyczna rama z doskonałą i rzadko spotykaną geometrią, oraz jeszcze bardziej osobliwy system zawieszenia D.E.L.T.A. czyli w skrócie: "Dave’s Extra Legitimate Travel Apparatus"

Szkielet diabolicznego ścieżkowca wydziergano z jedynego słusznego materiału - czarnej jak smoła (lub pomarańczowej), karbonowej tkaniny UD, przez co rama waży mniej niż czarci oddech. Ten sprzęt na pewno nie pęknie pod byle anielską pupą - skorupa jest pancerna. Jak przystało na nowoczesnego fulla, posiada poszerzaną główkę ("tapered'), sztywną oś tylnego koła 12x142, pochowane cięgna przedniej przerzutki i opuszczanej sztycy, a także mocowanie ISCG05. To już nie robi wrażenia, za to takowe zrobią na pewno gumowe ochraniacze wtryśnietę w karbonową skorupę oraz przydatny gadżet - wskaźnik SAG tylnego zawieszenia. Lecz tu nie masa i technologiczne dodatki są sercem roweru lecz autorska zawiecha guru od sprężyn - Dave'a Weagle.

Following Orange Front 1200x1000 Following Orange Rear Angle 1200x1000
Features SAG Meter 350x250 Delta 350x250

No tym razem, stopień skomplikowania przerasta ziemskie pojmowanie rzeczywistości przez zwykłych ludzi, dlatego można śmiało założyć podpisanie cyrografu z Lucyferem. Według autora, system stworzono w jednym celu - uzyskać wyjątkowo skomplikowane krzywe tzw. "dźwigni na damper, co pozwala stuningować charakterystykę ugięcia w zależności od profilu trasy oraz parametrów sprężyny i dampera. Niby nic nowego, ale pomysł DELTA jest naprawdę zakręcony. Od strony mechanicznej system oparty jest na kompaktowych łącznikach, które mają wyjątkowo duży zakres "kątowy" i zapewniają sporą zmienną prędkości ugięcia przez cały dostępny skok....ufff....to nie jest po polskiemu...

tech detail main delta

Specyfika układu Delta w połączeniu z odpowiednimi parametrami pracy pozwala uzyskać super-miętkość już na początku skoku oraz wyjątkowo łatwo "przewidywalną" (i wyczuwalną) wysoką przyczepność w środkowej fazie ugięcia i zwiększną progresję na samym jego końcu. Cały system Delta - wszystkie jego cechy, były projektowane równolegle względem siebie oraz z uwzględnieniem charakterystyki dedykowanego tłumika, przeznaczenia roweru i jego geometrii. Główne osie obrotu zostały umiejscowione tak, aby wypośrodkować efektywność przyspieszenia i hamowania. Dzięki temu "The Following" potrafi skoczyć do przodu niczym diabelskie nasienie, bez zbędnego "przysiadu" i pompowania. Co więcej, jedną z największych zalet konstrukcji D.E.L.T.A. jest możliwość łatwej zmiany geometrii jednośladu, która NIE MA wpływu na stosunek skoku dampera do skoku ramy.

A jeżeli komuś naprawdę nie wystarczy fabryczne ustawienie, to może sobie zakupić dodatkowe zestawy krzywek, które drastycznie wpłyną na charakterystykę jazdy, pracy napędu, zawieszenia, kurs dolara i cenę ropy naftowej wydobywanej z piekielnych czeluści. Docenią to zawodnicy startujący w zawodach enduro i FR, którzy ustawiają sprzęt pod cykl faz księżyca i trzepot skrzydeł motyla na drugiej półkuli. "There is no bad option" - jak to mawiają starzy Indianie. Personalizacja roweru posunięta do granic absurdu.

No dobra. O zajebistym zawieszeniu już było. Teraz czas na diabelską geometrię, którą także chwali się Evil Bikes.

Geometry S M L XL A  HA Low 67.2˚ 67.2˚˚ 67.2˚ 67.2˚     HA High 67.8˚ 67.8˚ 67.8˚ 67.8˚ B  ST Angle 73.2˚ 73.2˚ 73.2˚ 73.2˚ C  Virtual TT Length 585mm | 23.03” 606mm | 23.85” 626mm | 24.64” 647mm | 25.47” D  ST Length 381mm | 15.00” 432mm | 17.00” 470mm | 18.50” 508mm | 20.00” E  BB Height Low 326mm | 12.83” 326mm | 12.83” 326mm | 12.83” 326mm | 12.83”      BB Height High 334mm | 13.14” 334mm | 13.14” 334mm | 13.14” 3334mm | 13.14” F  HT Length 90mm | 3.5” 110mm | 4.3” 110mm | 4.3” 120mm | 4.7” G  CS Length Low 432mm | 17.00” 432mm | 17.00” 432mm | 17.00” 432mm | 17.00”       CS Length High 430mm | 16.93” 430mm | 16.93” 430mm | 16.93” 430mm | 16.93” H WB Low 1116mm | 43.94” 1140mm |44.90″ 1159mm | 45.63″ 1181mm | 46.50″      WB High 1115mm | 43.90” 1139mm | 44.80″ 1158mm | 45.60″ 1180mm | 46.46″ I   Standover 655mm | 25.80” 693mm | 27.28” 710mm | 27.98” 726mm | 28.61” J   Axle to Crown 520.8mm 520.8mm 520.8mm 520.8mm K   Offset  51mm  51mm  51mm  51mm Stack 586mm | 23.07” 604mm | 23.77” 604mm | 23.77” 614mm | 24.17” Reach 408mm | 16.06” 424mm | 16.69” 444mm | 17.48” 462mm | 18.18” Sizing 4′.3 – 5′.8 5′.8 – 6′.0 6′.0 – 6′.4 6’4 + - See more at: http://evil-bikes.com/products/the-following/#sthash.l3BEOweF.dpuf
Geometry S M L XL A  HA Low 67.2˚ 67.2˚˚ 67.2˚ 67.2˚     HA High 67.8˚ 67.8˚ 67.8˚ 67.8˚ B  ST Angle 73.2˚ 73.2˚ 73.2˚ 73.2˚ C  Virtual TT Length 585mm | 23.03” 606mm | 23.85” 626mm | 24.64” 647mm | 25.47” D  ST Length 381mm | 15.00” 432mm | 17.00” 470mm | 18.50” 508mm | 20.00” E  BB Height Low 326mm | 12.83” 326mm | 12.83” 326mm | 12.83” 326mm | 12.83”      BB Height High 334mm | 13.14” 334mm | 13.14” 334mm | 13.14” 3334mm | 13.14” F  HT Length 90mm | 3.5” 110mm | 4.3” 110mm | 4.3” 120mm | 4.7” G  CS Length Low 432mm | 17.00” 432mm | 17.00” 432mm | 17.00” 432mm | 17.00”       CS Length High 430mm | 16.93” 430mm | 16.93” 430mm | 16.93” 430mm | 16.93” H WB Low 1116mm | 43.94” 1140mm |44.90″ 1159mm | 45.63″ 1181mm | 46.50″      WB High 1115mm | 43.90” 1139mm | 44.80″ 1158mm | 45.60″ 1180mm | 46.46″ I   Standover 655mm | 25.80” 693mm | 27.28” 710mm | 27.98” 726mm | 28.61” J   Axle to Crown 520.8mm 520.8mm 520.8mm 520.8mm K   Offset  51mm  51mm  51mm  51mm Stack 586mm | 23.07” 604mm | 23.77” 604mm | 23.77” 614mm | 24.17” Reach 408mm | 16.06” 424mm | 16.69” 444mm | 17.48” 462mm | 18.18” Sizing 4′.3 – 5′.8 5′.8 – 6′.0 6′.0 – 6′.4 6’4 + - See more at: http://evil-bikes.com/products/the-following/#sthash.l3BEOweF.dpuf
Geometry S M L XL A  HA Low 67.2˚ 67.2˚˚ 67.2˚ 67.2˚     HA High 67.8˚ 67.8˚ 67.8˚ 67.8˚ B  ST Angle 73.2˚ 73.2˚ 73.2˚ 73.2˚ C  Virtual TT Length 585mm | 23.03” 606mm | 23.85” 626mm | 24.64” 647mm | 25.47” D  ST Length 381mm | 15.00” 432mm | 17.00” 470mm | 18.50” 508mm | 20.00” E  BB Height Low 326mm | 12.83” 326mm | 12.83” 326mm | 12.83” 326mm | 12.83”      BB Height High 334mm | 13.14” 334mm | 13.14” 334mm | 13.14” 3334mm | 13.14” F  HT Length 90mm | 3.5” 110mm | 4.3” 110mm | 4.3” 120mm | 4.7” G  CS Length Low 432mm | 17.00” 432mm | 17.00” 432mm | 17.00” 432mm | 17.00”       CS Length High 430mm | 16.93” 430mm | 16.93” 430mm | 16.93” 430mm | 16.93” H WB Low 1116mm | 43.94” 1140mm |44.90″ 1159mm | 45.63″ 1181mm | 46.50″      WB High 1115mm | 43.90” 1139mm | 44.80″ 1158mm | 45.60″ 1180mm | 46.46″ I   Standover 655mm | 25.80” 693mm | 27.28” 710mm | 27.98” 726mm | 28.61” J   Axle to Crown 520.8mm 520.8mm 520.8mm 520.8mm K   Offset  51mm  51mm  51mm  51mm Stack 586mm | 23.07” 604mm | 23.77” 604mm | 23.77” 614mm | 24.17” Reach 408mm | 16.06” 424mm | 16.69” 444mm | 17.48” 462mm | 18.18” Sizing 4′.3 – 5′.8 5′.8 – 6′.0 6′.0 – 6′.4 6’4 + - See more at: http://evil-bikes.com/products/the-following/#sthash.l3BEOweF.dpuf
Geometry S M L XL
A  HA Low 67.2˚ 67.2˚˚ 67.2˚ 67.2˚
    HA High 67.8˚ 67.8˚ 67.8˚ 67.8˚
B  ST Angle 73.2˚ 73.2˚ 73.2˚ 73.2˚
C  Virtual TT Length 585mm | 23.03” 606mm | 23.85” 626mm | 24.64” 647mm | 25.47”
D  ST Length 381mm | 15.00” 432mm | 17.00” 470mm | 18.50” 508mm | 20.00”
E  BB Height Low 326mm | 12.83” 326mm | 12.83” 326mm | 12.83” 326mm | 12.83”
    BB Height High 334mm | 13.14” 334mm | 13.14” 334mm | 13.14” 3334mm | 13.14”
F  HT Length 90mm | 3.5” 110mm | 4.3” 110mm | 4.3” 120mm | 4.7”
G  CS Length Low 432mm | 17.00” 432mm | 17.00” 432mm | 17.00” 432mm | 17.00”
    CS Length High 430mm | 16.93” 430mm | 16.93” 430mm | 16.93” 430mm | 16.93”
H WB Low 1116mm | 43.94” 1140mm |44.90″ 1159mm | 45.63″ 1181mm | 46.50″
   WB High 1115mm | 43.90” 1139mm | 44.80″ 1158mm | 45.60″ 1180mm | 46.46″
I   Standover 655mm | 25.80” 693mm | 27.28” 710mm | 27.98” 726mm | 28.61”
J   Axle to Crown 520.8mm 520.8mm 520.8mm 520.8mm
K   Offset  51mm  51mm  51mm  51mm
Stack 586mm | 23.07” 604mm | 23.77” 604mm | 23.77” 614mm | 24.17”
Reach 408mm | 16.06” 424mm | 16.69” 444mm | 17.48” 462mm | 18.18”
Sizing 4′.3 – 5′.8 5′.8 – 6′.0 6′.0 – 6′.4 6’4 +


Z miejsca zwraca uwagę mega krótki ogon i długaśna górna rura, czyli parametry, o które modlą się miłośnicy rasowych 29erów. Ale to nie jedyne wartości, które świadczą o dobrze skrojonym sprzęcie. Nie mniej istotne są kąty ramy, które w przypadku "The Following" naprawdę pozwolą uzyskać optymalną pozycję. Tylko optymalną do czego? Oczywiście do zabawy i połykania kolejnych kilometrów krętych górskich szlaków. I znowóż...jeśli i to za mało, to "Następujący" może za jednym zamachem zmienić swoje oblicze dzięki regulacji wysokości środka suportu oraz kątą główki ramy...

Adjustable Geometry

Jeśli ktoś ma wolne szatańskie dukaty - zirka 6600USD ten może zakupić w pełni uzbrojony The Following X0. Kto nie ma aż takiej kasy ten za 1,5 kafla mniej otrzyma uboższą wersję X1. Oba 29ery wyposażono doborowo.

   

 I co wy na to...Warto sprzedać dusze (oraz nerkę) i podpisać cyrograf z Evil Bikes?

 

Update: Dostaliśmy informację od polskiego przedstawiciela Evil Bikes, iż właśnie ruszył "pre-order" na piekielnego ścieżkowca. W naszym kraju raju czarna jak smoła rama, będzie dostępna za pół kilo zdrowej nerki - 8959PLN w komplecie z damperem RS Monarch Rt3 Debonair oraz sterami i osią 142×12.
Ponadto autor został uświadomiony, iz popełnił nadinterpretację - nie będzie dodatkowych krzywek oferowanych przez producenta na zamówienie, co jest związane choćby ze specyfiką projektu Dave'a Weagle. Nadal nie zmienia to jednego - The Following oferuje multum konfiguracji - jak mało, który ścieżkowiec 29